Leren Mexen doe je hier!

Mexen is één van de mooiste dobbelspellen van het studentenleven. Dit spel gaat zorgen voor veel vermaak en adt-partijen. Het spel is zelfs schaalbaar voor kleine spelers, maar voor die kleine spelertjes kan je beter andere drink regels bedenken. Om te Mexen gooit elke speler met twee dobbelstenen. Wanneer iedereen is geweest is de ronde voorbij en moet de speler die het laagst heeft gegooid ZUIPEN!

Spelregels:
Mexen doe je in rondes, wanneer iedereen is geweest is de ronde voorbij en bekijk je iedereens score. In deze ronde heeft elke speler drie beurten. Dit betekend dat de speler drie kansen heeft om zo hoog mogelijk te gooien.

Hoe gooi je dan hoog?
De puntentelling in het Mexen is best simpel. Het belangrijkste is namelijk dat 21 ( + ) het hoogst is en 32 ( + ) het laagst. Je plakt dus de twee gegooide getallen aan elkaar. Hoe hoger de getallen hoe hoger je hebt gegooid, maar 21 is het hoogst en 32 het laagst!
Bij dubbele getallen wordt het geen 11 (⚀+⚀), maar 100. (44 = 400, 55 = 500, 66 = 600) Dan gooi je dus al hoger dan bij normale getallen.

Regels tijdens je beurt
De speler heeft dus drie beurten, maar dit betekend niet dat je maar drie keer mag gooien. Tijdens je beurt kunnen de volgende dingen gebeuren:

  • De speler gooit Mex ( + ). Dit is het allerhoogste en beëindigt direct je beurt (en je overige beurten). *
  • De speler gooit 32 ( + ). Dit is het allerlaagste en beëindigt direct je beurt (en je overige beurten).
  • De speler gooit 31 ( + ). Nu mag de speler een slok uitdelen en begint deze beurt opnieuw.
  • De speler gooit een 1 (), 2 () of 3 (). Deze dobbelsteen moet je laten liggen. Je mag dan in dezelfde beurt met de andere dobbelsteen gooien om kans te maken op de bovenstaande combinaties. **
  • De speler gooit 100. Jackpot! Deze speler is nu de ridder en krijgt een vergiet op zijn hoofd. Hij moet nu bij alle dubbele getallen drinken (en voor de gegooide 100). Hierbij drinkt hij het aantal slokken van één dobbelsteen. Omdat deze speler zo gelukkig is, mag hij weer bij beurt één beginnen.***
  • Gooit de speler geen van deze combinaties? Dan mag hij naar zijn volgende beurt. Na drie beurten is de volgende speler aan de beurt. Als de speler 600 (⚅+⚅) gooit tijdens een beurt is dat “asociaal hoog” en moet de speler een slok nemen!

* Is dit de eerste Mex van de ronde? Dan worden de beurten van de volgende spelers gelijk gesteld aan de ronde van deze eerste Mex. Wordt er in één beurt Mex gegooid? Hebben de volgende spelers maar één beurt. Gebeurt dit in de tweede ronde? Dan hebben ze maar twee beurten.
** Gooit de speler twee 2’en (⚁+⚁) of 3’en (⚂+⚂)? Kies dan één dobbelsteen om te laten liggen en gooi met de andere dobbelsteen. En vergeet natuurlijk niet om de ridder te laten drinken ;).
*** Gooit de ridder nog een keer 100 (tijdens deze ronde of in één van de volgende rondes) dan mag de ridder een schildknaap uitkiezen en drinken voor deze 100.

Ridder
De ridder is een lofwaardige rol en heeft nog een paar regels. Zoals beschreven kan de ridder een schildknaap aantrekken, wanneer hij nog een keer 100 gooit. Deze schildknaap drinkt met alle dubbele getallen mee en kan ook een vergiet krijgen. Je kan oneindig veel schildknapen krijgen.
Gooit iemand anders 100? Dan wordt die speler de nieuwe ridder en wordt de oude ridder ontslagen. Hierbij worden ook alle schildknapen verlost van hun rol. De nieuwe en oude ridder moeten nog wel allebei drinken voor de gegooide 100 (ook wel de in- en uittrede genoemd).

Einde van de ronde
Nu is de speler met de laagste score, de lul. Die mag nu zijn straf slokken nuttigen. (Eigenlijk is deze speler gewoon de winnaar)
Zijn er meerdere spelers met dezelfde laagste score? Dan zijn er twee opties:

  • Twee spelers hebben de laagste score:
    Deze spelers gaan tegen elkaar dobbelen, genaamd Hoog is Laag en Laag is Hoog (HLLH). Beide spelers krijgen één dobbelsteen en gooien één keer. Degene die het hoogst gooit verliest en mag zijn straf slokken nuttigen. Gooien ze hetzelfde? Dan mag er nog een keer gegooid worden en mag de ridder natuurlijk weer zuipen.
  • Drie of meer spelers hebben de laagste score:
    In dit geval gaan deze drie spelers tegen elkaar Mexen met de normale regels. Hier komt een verliezer uit. (Meerdere verliezers? Dan kom je weer bij deze twee opties terecht.)

Zuipregels:
Ja, hartstikke leuk dat je nu kunt Mexen, maar wat moet je zuipen als je hebt verloren?

De straf slokken werken als volgt:

  1. Er wordt van te voren een beginwaarde bepaald voor de straf slokken.
  2. Deze slokken verdubbelen bij elke Mex die er wordt gegooid.
    (Begin aantal straf slokken: 2. Dan wordt het na de eerste Mex 4 slokken en na de tweede Mex 8 slokken, enz.)
  3. Moeten verliezers een extra ronde spelen of wordt er HLLH gespeeld? Dan verdubbelen de slokken weer.

Deze regels verzekeren de verliezer van een mooi aantal straf slokken!

Vaak worden 8-12 slokken gezien als een hele Rietadt/Spies. Ook wordt er weleens gespeeld met halve adtjes. Dan is de beginwaarde een halve adt en komt er bij elke Mex, extra ronde en HLLH een halve adt bij. Dit wordt zeker aangemoedigd, maar wees bewust van je identiteit als kleine- of grote speler.

Omgangsregeling:
Als je dacht dat je al genoeg regels kende… Nee hoor, welkom bij een studentenspel. Naast de regels van het spel zijn omgangsregels belangrijk om nog meer slokken uit te kunnen delen. Dit zijn de gebeurtenissen waarvoor je die speler mag laten drinken:

  • Een speler wijst met zijn vinger. (Vaak wordt de elleboog als veilig alternatief gebruikt.)
  • Een speler gooit één of meerdere dobbelstenen op de grond.
  • Een speler neemt dobbelstenen aan uit iemands hand.
  • Een speler pakt de dobbelstenen wanneer ze opgestapeld zijn. Hier moet eerst de stapel voorzichtig omgegooid worden met een voorwerp, om vervolgens de dobbelstenen veilig op te pakken. (Let op de grond!)
  • Een speler let niet op en weet niet wat er in het spel gebeurt. (Ook wel een adtjedes, adtje desinteresse, genoemd.)

Veel voorkomende extra regels
Een regel dat door veel studenten wordt gebruikt is de 32 Vast regel. Bij 32 Vast, betekent een worp met 32 (dobbelsteen 3 + dobbelsteen 2) niet meteen dat je dronken wordt. Je hebt namelijk de kans om de dobbelstenen op te pakken en door te gaan naar de volgende beurt. Op het moment dat je 32 gooit, moet een andere speler “VAST!” roepen. Nu mag je de dobbelstenen niet meer pakken en heb je dus 32 gegooid. Als je voordat iemand “Vast!” roept, de dobbelstenen pakt mag je verder met gooien en telt deze 32 dus niet.

Varianten
Ben je nou met veel spelers en duren de Mex rondes daardoor te lang. Kies dan voor StressMex! Bij dit spel heb je twee (of meer) paar dobbelstenen en gaan de spelers met dobbelstenen tegelijk dobbelen. Hier gelden de volgende regels:

  • Een speler gooit 21: Geef de twee dobbelstenen door aan de volgende speler.
  • Een speler gooit 31: Geef een slok weg aan een andere speler.
  • Een speler gooit 32: Neem zelf een slok.
  • Een speler mag tijdens het drinken niet door dobbelen.
  • Regels om een 1, 2, of 3 te laten liggen gelden nog steeds.
    (Vergeet de omgangsregels niet!)

De spelers tegenover elkaar starten met twee dobbelstenen. (Speel je met meer paar dobbelstenen? Kies dan handige startposities)
Als er een speler wordt ingehaald, heeft deze speler verloren en mag hij zuipen! Het aantal straf slokken kan je zelf afspreken.